На сутринта се срещаме с Хосе Раул, чрез когото по имейл си наехме ван, гида Осмел и няколко места за спане. Смешното при него е, че когато ни препоръчва да направим нещо, веднага се аргументира с конструкцията защо, защото – например: Хубаво е да си наемете този ван защо, защото има повече място. Доуточняваме програмата за следващите дни и се запътваме към Плаза де ла Революсион, където има паметник на Хосе Марти. За първи път се срещаме с човека и разбираме, че е бил национален герой, поет и журналист, който умира в първата си битка. Какъв революционер! (Ако и аз стана такъв, вероятно и на мен ще ми светят масло в първия бой).
![]() |
Марти
Мемориалът на Хосе Марти предполагам предлага чудесна гледка към града от високо (на която не можахме да се насладим, защото асансьорът не работеше).
|
Сред забележителностите на и около площада е и металният образ на Че, положен върху една от близките сгради. Година-две след нашето посещение, правителството или по-скоро народът на Куба издига подобен метален образ и на друг герой от революцията – Камило Сиенфуегос.
![]() |
Че
Според гида ни Осмел или според гида ни Rough Guides, не помня вече, материалите за паметника на Че са дарени от французите през 1993. Факт. Непроверен.
|
Наоколо се намират и повечето от министерствата, чийто соц архитектурен стил силно се откроява на фона на всички стари колониални сгради и то не в положителен аспект.
![]() |
Синьо, бяло, зелено
Между синьото и зеленото, повечето сградите в Хавана са в бяло, или поне, които не са мухлясали.
|
![]() |
Кубинците нямат дума за трафик
Понасяме се по хаванските булеварди, които в тази част са с по 3–4 платна, но няма жива кола, само няколко реликви, на които се чудиш как са в движение все още.
|
![]() |
United colors of Havana
Силното кубинското слънце суши поредния наниз United colors of Havana.
|
![]() |
Транспорт всякакъв
Свят широк, хора всякакви, транспортът и той.
|
Тръгваме към La Habana Vieja, историческата част на града, и посещаваме музея на рома и дестилерията Habana Club.
Музейният гид говори на английски, но с такъв акцент, че ти трябва френски, за да го разбереш. Обяснява ни за силен алкохол, който се получава в началото на дестилацията, и макар да не се разбира как се казва на френско-английски, ние доволно се поглеждаме – ПЪРВАК. Накрая на обиколката дегустираме 7+ годишен ром и макар да поглъщаме само 10-20 мл, в комбинация с глада, който изпитваме, доста от нас се чувстват победители (нали се сещате, да те носят на ръце ...). След обиколката прескачаме до вътрешното дворче на музея и тези, които си поръчват незнайния местен коктейл гуарапо (прясно изцедена захарна тръстика, ром и портокалов сок в равни части) – уин, а останалите, които се доверяват на местното Куба Либре – люн.
На тръгване решавам да подпомогна частната инициатива в Куба и снимам възрастна жена, която заедно с внучката си позират на бара срещу поредното песо конвертибле (валутата предназначена за чужденците).
Огладняваме и Осмел ни изненадва с избора на място – хаванския Чайнатаун, началото на който се дава в средата на 19 век с пристигането на китайски работници, които идват на мястото на африканските роби да работят най-вече в захарните плантации. На път към мястото попадаме на осмото чудо на света – шестврато Жигули. Не сте виждали нищо подобно, никъде.
![]() |
Едно, две, три … шест врати
Чудото на кубинското автомобило(до)строене
|
![]() |
Едно прозорче в Чайнатаун
Препичайки се, Конфуций разяснява света на Мечо Пух или може би е обратното.
|
Привечер се запътваме към статуята на Хесус, която се пада от другата страна на пристанището и предлага великолепна гледка към стария град. Заговаряме се с един кубинец, бивш учител, който ни обяснява историята на монумента и дори се разтанцува с женската част от групата. Приказката с човека е приятна, не се натрапва, за разлика от обикновеното "un peso, por favor, което се чува навсякъде. Ентусиазмът, който ни е обхванал, че сме тук, в Куба, сега се е превърнал в едно чувство на тотално задоволство, усещане, че в момента не ти трябва нищо повече от това, което имаш. Така си представям чувството да изпаднеш в нирвана.
След душевното извисяване на хълма, идва ред на материалното – отправяме се да обменим пари и да разгледаме космополитния Хотел Насионал. Отворен през 1930, хотелът е разположен над крайбрежния Малекон и предлага невероятна гледка към Хаванския залив. През декември 1946, хотелът е домакин на известна мафиотска сбирка, която по–късно е екранизирана от Франсис Форд Копола във филма Кръстникът II. В разцвета си, ръководеното от съмнителни господа казино, генерира почти толкова пари, колкото и най-големите казина в Лас Вегас.
По пътя към квартирата ставаме свидетели на комично ПТП причинено от патрулка. Полицейската кола отпуска спирачките на един светофар и тъй като пътят е с наклон, се удря в задната кола, след което отпрашва напред.
No comments:
Post a Comment